Es nemaz līdz galam neapzinājos, ka tā lielā tumšbrūnā krūka,
kurai visapkārt iezīmēti krēmkrāsas spēka zīmju raksti, vienmēr stāvējusi uz
tās pašas palodzes, kur vecā Līze glabāja viņai bērnībā dāvāto melno koka
krustiņu ar tajā sisto pestītāju. Joprojām vēl nezinu, cik daudz Līzē ir no
manis, no manas mammas vai vecmammītes(varbūt arī otrādi), taču tā palodze ir precīzi
uz mata tāda pati, kā vectēva mājas virtuvē.
Es biju pie podniekvīra. Tērpies baklažāna un olivkrāsas drānās, viņš bija itin kā no seniem laikiem, teju no kādas pasakas. Galvā gaiša platmaļveidīga cepure. Neredzēju viņa acis, vien rokas, kuras iesākumā mīcīja mālus, un kājas, kuras iegrieza podniekripu. Nezinu kā viņš zināja, ko tieši man vajag, mēs nepārmijām ne vārda.
Krūka top lēnām. Es vēroju viņa ar tumsnēji sārtiem māliem notrieptās, savecojušās rokas. Caur tām slīd krūkas trauslās malas, tā aug lielāka, platāka. Lūkojos kaut kur dziļi
krūkā. Tā virpuļo podnieka plaukstās. Griežas ap mani. Nāsīs ievirmo agra,
dūmakaina rīta miklais smārds. Lieli pelēki, miglas piezīdušies sudrabvītoli upes krastā, vectēva
māja, pēc biškrēsliņiem smaržojoša veranda, tad atjēdzos virtuvē. Uz palodzes
stāv podniekvīra veidotā tumšbrūnā krūka un melnais vecās Līzes krustiņš.
Vienmēr atduros tieši pie šīs palodzes, pie loga, caur to redzamā pagalma. Ceļš un pasaule ceļa galā, vienmēr vasaras rīts mirkli pirms un kādu laiciņu pēc saullēkta. Un šī visuaptverošā skaistuma, prieka un lieluma sajūta. Iespējams tāpēc vecā Līze mīlēja rītus. Es ik pa laikam tajos atgriežos. Katru reizi pa savam, šoreiz caur brūno krūku.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru